Masnoće u krvi

Masnoće u krvi

Kolesterol i trigliceridi (masnoće u sastavu krvi) igraju ključnu ulogu u nastanku ateroma – suženja krvnih žila, čime se smanjuje cirkulacija u zahvaćenom području, a ukoliko to nastane u srcu, dolazi do razvoja angine pectoris i posljedično srčanog infarkta.

Lijekovi koji se danas uspješno primjenjuju radi smanjenja masnoća u krvi su statini. Usprkos njihovoj velikoj efikasnosti, tolerancija na ove lijekove različita je kod pacijenata. Stoga veliki broj ljudi traži pomoć prirodne medicine. Prirodnim preparatima može se značajno smanjiti razina masnoća u krvi, pa i u kombinaciji prirodnih preparata sa lijekovima klasične medicine.

 

Pomoć iz prirode

Masnoće u krvi imaju vrlo važne funkcije u organizmu, primjerice kolesterol sudjeluje u izgradnji važnih hormona, lipidi u izgradnji ovojnica živčanih stanica. Problemi nastaju kada njihova razina poraste iznad normalnih vrijednosti. Tada mogu potanuti nastanak ateroskleroze sa gore navedenim poremećajima.

Prvi i osnovni način borbe protiv ovog problema je regulacija prehrane. masnoćeNeophodno je izbaciti nezdrave namirnice iz upotrebe poput velike količine mesa i mesnih proizvoda, jela sa koncentriranim masnoćama i šećerima (kolači), i sl. Masnoće su u velikom broju namirnica skrivene pa je potrebno poznavati njihov sastav. Savjetuje se unos veće količine voća i povrća, posebice povrća sa mnogo vlakana poput borkule, kupusa i drugog lisnatog povrća.

Uvijek je dobro prvo pokušati liječenje prirodnim preparatima, jer oni mogu u određenom broju slučajeva ispraviti greške u metabolizmu masnoća. Klasični lijekovi, statini, ne djeluju na uzrok, i treba ih uzimati kroz dulji vremenski period, često i cijeli život. Prvi postupak je uvijek drenaža jetre i žuči – glavnih organa za regulaciju masnoća u organizmu. Preparatima pripremljenim iz svježe artičoke, čička ili maslačka (SIPF), te kombinacijama eteričnih ulja efikasno se može odstraniti štetne tvari koje opterećuju rad jetre i time izbalansirati njenu funkciju.

Omega-3 masne kiseline pokazale su se vrlo uspješnima u regulaciji treiglicerida u krvi. Ukoliko ste več započeli uzimanje lijekova statina, Omega-3 masne kisline mogu dovesti do pada triglierida za daljnjih 20 do 30%, stoga uvijek morate o početku uzimanja obavijestiti svog liječnika. Omega-3 kiseline nalaze su u većim količinama u ribama sjevernog mora. Preparati Omega-3 kiselina moraju imati izbalansiran sadržaj.

Biljni steroli, stanoli i polikosanoli imaju sposobnost smanjenja kolesterola za oko 50%. Oni to čine kompetetivnim spriječavanjem apsorpcije kolesterola unesenog u organizam, kao i onog koji se u organizmu stvara. Zadnje znanstvene studije dokazale su smanjenje LDL (lošeg) kolesterola za 11%, bez utjecaja na HDL (dobar) kolesterol i trgiliceride. Daljnjih 5% smanjenja LDL kolesterola možemo postići unosom topivih vlakana u količini od 5 do 10 g dnevno.

Dokazano je zaštitno djelovanje određenog broja komponenti soje, posebno izoflavona. Studije su pokazale smanjenje ukupnog kolesterola za 9,3%, a LDL (lošeg) kolesterola za 12,9% i triglicerida za 10,5%, bez značajnog utjecaja na dobri HDL kolesterol.

Hladno prešano i nerafinirano ulje lana pokazalo se vrlo efikasnim u smanjenju triglicerida i kolesterola u krvi. Može se koristiti u pripremi salata i drugih hladnih jela, no najbolje je uzimati ga nekoliko puta dnevno direktno na žličicu.

Ostalo ljekovito bilje koje vam može pomoći su sjemenke piskavice, list artičoke, korijen maslačka i đumbir. Korijen maslačka obično koristimo u preparatima dobivenima od svježe biljke (SIPF), ili u obliku tinkture. Djumbir je začin koji svakako treba ubaciti u prehranu. Najkvalitetniji je svježi, naribani u hrani i salati, ili iscijeđen u voćnom soku. Još se koriste i korijen čička, a za regeneraciju jetre standardizirani preparati biljke sikavice.

masnoćeU prehranu treba ubaciti namirnice koje pomažu regulaciji masnoća u krvi. Tako je potrebno unositi orašaste plodove poput badema, oraha i liješnjaka. Nutricionisti savjetuju  5 do 10 orašastih plodova dnevno. Ulje koje koristite u pripremi hrane (osim prženja), zamijenite sa ekstadjevičanskim maslinovim uljem ili hladno prešanim suncokretovim ulje, uz dodatak određenog postotka ulja argana, noćurka, lana ili pšeničnih klica.

Uz promjenu prehrane i korištenje prirodnih preparata, poželjno je povećati i fizičku aktivnost i smanjiti tjelesnu težinu. Krenite sa laganom tjelovježbom i šetnjom što kasnije možete povećati prema vašim mogućnostima. To će doprinjeti regulaciji masnoća i pozitivno djelovati na vaš organizam u cjelosti. Fizička aktivnost potiče cirkulaciju u cijelom organizmu, održava vaš mišićno-koštani sustav zdravim i pokretnim i uz to potiče opći metabolizam čime pozitivno djeluje i na regulaciju masnoća u krvi.

 

Napisao:

Valter Ajman, dr.med., fitoaromaterapeut