Koža je najveći organ našeg tijela. Obavlja cijeli niz važnih funkcija poput zaštite od vanjskih utjecaja i termoregulacije. Koža također predstavlja i „društveno sučelje“ – ona je vidljiva ljudima oko nas i predstavlja nas u okruženju. Predstavlja nas toliko individualno da su čak i identifikacijske isprave temeljene na osobitostima kože, poput otisaka prstiju.

Starenje organizma je sastavni dio života, pa tako i koža s godinama stari. Usprkos tome, današnje društvo i dalje očekuje mladenački izgled naše kože, makar se nalazili i u poznim godinama. Životna dob danas lako doseže i do 80 godina, a poznata je i statistička činjenica da žene žive dulje od muškaraca. Tako je žena u srednjoj i starijoj životnoj dobi postala središte anti-age segmenta kozmetičke industrije.

Što kupci anti-age kozmetičkog proizvoda očekuju? Istraživanje je pokazalo da korisnici očekuju / žele sljedeće: razumjeti kako proizvod djeluje, vidjeti vrlo brzi učinak, dobiti proizvod po pristupačnoj cijeni, da proizvod ima više od jednog anti-age učinka, da proizvod sadrži moderne djelotvorne biljne supstance čije je djelovanje potvrđeno studijama dostupnima na Internetu, da su sirovine organskog porijekla, da proizvod ima određenu SPF zaštitu, da proizvod nije testiran na životinjama, da prvo testiraju proizvod na sebi prije nego se odluče za kupovinu (testeri), da proizvod pruža ugodan osjećaj na koži i da ugodno miriše. Ove stavke iznimno je važno zapamtiti za svakoga tko se planira upustiti u komercijalnu proizvodnju organskog anti-age pripravka.

Starenjem se koža pojačano počinje sušiti, postaje tanja, osjetljiva i krhka. Više nije glatka i napeta kao u mlađoj dobi, postaje opuštenija uz pojavu linija ili bora, a pojedini dijelovi mogu se objesiti pod djelovanjem gravitacije. Mogu se javiti i mrlje na koži, hrapavost, povećana osjetljivost i sklonost oštećenju kože. Vrlo kompleksna biokemija kože mijenja se s godinama i osjetljiva ravnoteža enzima koji reguliraju obnovu kože također je narušena, što dovodi do smanjenja količine vezivnog tkiva i kožne atrofije. U starijoj dobi koža se stanjuje za oko 20%. Vezivno tkivo koje koži daje čvrstoću i napetost sastoji se od dobro poznatih struktura poput vlakana kolagena i elastina te hijaluronske kiseline. Kolagen čini osnovnu sastavnicu vlakana koja imaju funkciju održavanja čvrstoće kože. Elastin omogućuje formiranje elastičnog veziva što omogućuje koži da se rastegne i vrati natrag u početno stanje. Glikozaminoglikani poput hijalurnoske kiseline imaju sposobnost vezanja na sebe molekula vode i to do 1000 puta više od svog vlastitog volumena. Sve navedene sastavnice se smanjuju tijekom starenja kože i dovode do pojave gore opisanih simptoma.

Starenje kože odvija se djelovanjem dva paralelna procesa – fiziološko ili intrinzičko starenje za koje je odgovorna naša genetika i starenje pod djelovanjem vanjskih utjecaja ili ekstrinzičko starenje. Smatra se da je fiziološko starenje odgovorno za svega 3 do 15% procesa starenja naše kože. Za ostalih 85% odgovorno je ekstrinzičko starenje pod djelovanjem vanjskih utjecaja i životnih navika: izloženost sunčevim UV zrakama, pušenje cigareta, loš način prehrane, nedovoljno spavanje, konzumacija alkohola, nedostatak tjelesne aktivnosti, loša kvaliteta zraka. Kod formuliranja anti-age kozmetičkog proizvoda svakako treba uzeti u obzir i gore navedene vanjske utjecaje i životne navike. Prilagodba zdravijem načinu života uz kvalitetan anti-age kozmetički proizvod dati će najbolje rezultate.

Dizajn anti-age kozmetičkog proizvoda mora djelovati na što veći broj simptoma starenja kože navedenih gore u tekstu. Formulator početnik može pripremiti anti-age proizvod koji će za početak djelovati na barem dva simptoma starenja kože. Na primjer, kvalitetan i djelotvoran anti-age uljni serum doprinosi hidrataciji suhe kože i stvara kvalitetnu barijeru donoseći masnoće na površinu kože. Postoji zabluda da uljni pripravci ne pomažu hidrataciji kože, budući da ne posjeduju vodu u svom sastavu. To je mit. Uljni su pripravci među najkvalitetnijim proizvodima za hidrataciju kože budući da na površini stvaraju barijeru koja sprječava daljnji gubitak vode iz kože. Drugi je primjer kvalitetna anti-age krema ili fluid za njegu kože. Ukoliko mu formula sadrži i prirodne pojačivače apsorpcije, omogućiti će dostavu kvalitetnih visoko-djelotvornih sastojaka iz formulacije duboko u kožu čime će potaknuti proizvodnju novog vezivnog tkiva (ovo je jedan od najtežih zadataka anti-age proizvoda). Važno je napomenuti da su prirodni pojačivači apsorpcije važna komponenta kozmetičkih proizvoda. Oni jesi i moraju biti samo jedna od komponenti kozmetičkog proizvoda i to malom postotku. Kada vidite proizvod ili recept u kojemu pojačivač apsorpcije čini 80-95% proizvoda, to je loša formulacija. Naime, njihova je jedina funkcija ubrzati apsorpciju drugih molekula u dublje slojeve kože. Najčešće je dovoljno svega 5 do 10% pojačivača apsorpcije, a druge visoko vrijedne molekule neka zauzmu najveći postotak u vašoj formulaciji.

Kvalitetan anti-age kozmetički proizvod treba imati jednu ili više od sljedećih funkcija:

  1. Osnažiti barijernu funkciju kože (kako bi spriječili gubitak vlage iz kože i smanjili upalne procese)
  2. Omogućiti antioksidativno djelovanje (radi uklanjanja slobodnih radikala odgovornih za gubitak elastičnosti i čvrstoće kože kao i za nastanak bora)
  3. Potaknuti obnovu stanica epidermalnog (površinskog) sloja kože (djelujemo na hrapavost kože)
  4. Djelovati na pigmentaciju (mrlje) koje nastaju starenjem
  5. Potaknuti proizvodnju vezivnog tkiva u dubljim slojevima (djelujemo na gubitak elastičnosti i čvrstoće kože kao i na bore)

Temeljni sastojci anti-age kozmetičkih proizvoda već su nam poznati. Temeljne lipofilne komponente su biljna ulja i maslaci. Kada govorimo o anti-age kozmetici, onda biramo visoko vrijedna biljna ulja s polinezasićenim masnim kiselinama i mnoštvom bioloških molekula koje, ovisno o namjeni, mogu biti temeljni sastojak, ili visoko djelotvorni sastojak kojeg onda dodajemo u malim količinama. Treba uvijek imati na umu da biljna ulja prodiru tek do drugog, ili u rijetkim slučajevima, do trećeg sloja epidermisa. To znači da glavnina ostaje na koži pružajući joj ugodni zaštitni sloj, a ujedno sprječava i daljnji gubitak vlage iz kože. Temeljne hidrolfilne komponente biti će hidrolati ili destilirana voda. Ovi sastojci donose vodu koju je zatim potrebno „zarobiti“ na/u koži okluzivnim sastojcima poput biljnih ulja i maslaca. Uz ove dvije temeljne komponente često dolaze i emulgatori, koemulgatori, aromaceutici, stabilizatori i prirodni konzervansi.

Glavno djelovanje anti-age kozmetičkog proizvoda odraditi će visoko specijalizirani i djelotvorni sastojci koje nazivamo kozmeceuticima. Donosim vam kratki pregled kozmeceutika u anti-age kozmetici. Svako od njih ima specifično anti-age djelovanje koje ćemo detaljno obrađivati na verificiranoj edukaciji za formulatore organske kozmetike koja je u pripremi za 2022. godinu.

  1. Aktivne tvari za hidrataciju: humektansi (hijalurnoska kiselina, glicerol, med), emolijensi (skvalan, jojoba), okluzivi (voskovi poput pčelinjeg ili biljnih voskova).
  2. Aktivne tvari za obnovu kožne barijere: polinezasićene masne kiseline (GLA – ulje boražine ili noćurka, ALA – ulje lana, perille, chia sjemenki), ceramidi – stabilizatori staničnih membrana.
  3. Antioksidansi (polifenoli): resveratrol (grožđe), katehin (zeleni čaj), hidroksicinamične kiseline poput kavene (ružmarin), antocijani (obojeno voće), tanini i brojni drugi.
  4. Vitamini: vitamin E (tokoferol / tokotrienol), vitamin C (askorbinska kiselina), vitamin A
  5. Hidroksi kiseline: AHA (alfa-hidroksi kiseline) poput voćnih kiselina topivih u vodi, BHA (beta-hidroksi kiseline) koje prodiru kroz kožne pore budući da su topive u mastima
  6. Aktivne tvari za uklanjanje pigemntacija u koži: arbutin (iz biljke medvjetke), niacinamid (Vitamin B3) kojeg ima u raznom voću, povrću i sjemenkama, kojična kiselina koja inhibora aktivnost tirozina i smanjuje pigmentaciju kože, a dobiva se procesom fermentacije
  7. Protuupalne aktivna tvari – ovo je kategorija s najvećim brojem prirodnih aktivnih komponenti: neven (macerat, CO2 ekstrakt), kamilica (eterično ulje, CO2 ekstrakt), zob (vodeni ekstrakt ili kolodini praškasti ekstrakt)
  8. Visoko specijalizirani boosteri proizvodnje vezivnog tkiva: retinoidi, peptidi, vitamin C

Dizajniranje anti-age kozmetičke linije proizvoda

Kod planiranja proizvodnje anti-age kozmetike potrebno je pomno planiranje broja kozmetičkih proizvoda koji će se staviti na tržište. Priprema kozmetičkog proizvoda za stavljanje na tržište dugotrajan je i skup proces. Stoga je potrebno prvo istražiti tržište i osmisliti kvalitetan i inovativan proizvod.

Bazična grupa anti-age proizvoda za lice obuhvaća slijedeće oblike proizvoda:

  • Anti-age maska
  • Anti-age serum
  • Anti-age gel
  • Anti-age emulzije (kreme ili fluide)
  • Anti-age tonik / eliksir / magla (mist)
  • Anti-age piling za lice

Proširena grupa anti-age proizvoda uključuje:

  • Anti-age serum za područje ispod očiju ili
  • Anti-age gel za područje ispod očiju
  • Serum za usne protiv bora
  • Anti-age serum za vrat i dekolte ili
  • Anti-age krema za vrat i dekolte
  • Anti-age krema za ruke

 

Napisao:

Valter Ajman, dr.med.

Fitoaromaterapeut i formulator