Tržište organske kozmetike u svijetu će do 2025. godine vrijediti 50 milijardi dolara. To je iznimno veliki porast u zadnjih desetak godina što ukazuje na promjene u svijesti i razmišljanju ljudi o proizvodima koje nanose na svoje tijelo.

Kupac više ne želi kutijicu s proizvodom za koju ne zna što se u njoj nalazi. Osim što pročita deklaraciju, kupac danas želi priču o tom proizvodu: koje su sirovine u njemu, odakle su stigle i kako su dobivene, iz kojih biljaka, jesu li biljke bile uzgojene konvencionalno ili ekološkim uzgojem, tko stoji iza proizvoda i koja je priča te samim time i filozofija proizvođača.

Cijeli niz parametara danas utječe na svijest i odluku kupca kada se odlučuje za kozmetički proizvod. To je razlog velikoj promjeni na tržištu i pomaku u korist organske kozmetike. Velike kuće više nisu toliko utjecajne u području preparativne kozmetike kao što su nekada bile. Izuzetno je velik broj malih proizvođača koji svojim pomno kreiranim proizvodom plijene pažnju kupaca i odgovaraju na nove zahtjeve koje kupci imaju. Govorimo o izuzetno velikoj snazi u promjeni trenda čemu svjedoči i iznos napisan u prvoj rečenici ovog teksta.

Sve je to poticaj onima koji se žele baviti izradom prirodne kozmetike, a osvrnemo li se na prethodno napisano, velike šanse za uspjeh svakako već imaju u samom startu, bez obzira radi li se o proizvodnji za privatne potrebe ili za komercijalnu prodaju. Često čujemo da je tržište prirodne kozmetike zasićeno, što nadasve nije točno. Mjesta ima za svakoga tko će uložiti truda i znanja u formuliranje nekog novog inovativnog i djelotvornog pripravka. Potreban je kontinuirani trud, nije dovoljno samo staviti na tržište jedan proizvod i nadati se da će on opstati na tržištu vječno. Promjene u navikama i potrebama kupaca danas su izraženije nego ikada do sada, stoga je ulaganje u znanje, inovacije i kreativnost prioritet, ukoliko se proizvođač želi dugo zadržati na tržištu.

Tko može formulirati?

Svatko može formulirati organsku kozmetiku! U krivu su oni koji vam kažu da morate biti kemičar, kozmetičar, dermatolog ili bilo što drugo da bi formulirali kozmetiku. Svakodnevno svjedočimo proizvodima u nastajanju koji se plasiraju na tržište. Formuliranje organske kozmetike vrlo je jednostavno, te ćete uz kvalitetnu edukaciju, dobru ideju i volju savladati i to. Potrebna je ideja i filozofija kozmetičkog proizvoda – a to je odgovor na pitanje: „Što želim postići ovim kozmetičkim proizvodom?“ Kada na to pitanje imate odgovor, sve drugo je jednostavno – izrada recepture i proizvodnja konačnog proizvoda.

Stavljanje na tržište

Zatim nam se nameće pitanje: „Što je sa stavljanjem kozmetičkog proizvoda na tržište za krajnje kupce?“ Imamo tu sreću da živimo u Europskoj uniji, koja je vrlo precizno regulirala što mora zadovoljiti proizvođač, a što proizvod, kako bi se u konačnici našao na tržištu. Puno je uvjeta za ispuniti i puno administracije za savladati u procesu proizvodnje i registracije kozmetičkog proizvoda. Međutim, to nam je garancija da će konačni proizvod biti vrhunski – prvenstveno da će biti siguran za krajnjeg kupca, bez straha od izazivanja infekcija i drugih reakcija na koži. Regulativa je kompleksna, ali tu je da zaštiti krajnjeg kupca i treba je poštivati. Uvijek treba imati na umu činjenicu da je tržište Europske unije reda veličine 600 milijuna potencijalnih kupaca i jednom kada registrirate kozmetički pripravak, možete ga staviti na tržište bilo koje države članice. To je ogroman potencijal.

Kako krenuti u formuliranje organske kozmetike?

Ukoliko već imate nekog znanja o izradi organske kozmetike, potrebno je nabaviti osnovne sirovine i pribor za rad. Preporuka je da si nabavite sirovine za rad koje su široko dostupne. Vezanje za jednog dobavljača koji jedini ima određene vrste sirovina dugoročno nije dobro. Nikada ne znate koliko će dugo taj dobavljač biti na tržištu i koliko će dugo određenu sirovinu imati u ponudi, najčešće samo do trenutka dok mu je komercijalno isplativa. Kupovinu obavljajte u velikim trgovinama i Internet trgovinama u Hrvatskoj, a posebno u Europskoj uniji jer je izbor daleko veći kao i sigurnost da će proizvod duži vremenski period biti na tržištu. U nabavi izbjegavajte trendovske supstance koje su trenutno popularne, uvijek se držite onih koje su već dugo na tržištu. Takve su supstance već vrlo dobro ispitane i poznato je kako se ponašaju u kontaktu s ljudskom kožom. Budući da ćete proizvoditi organsku kozmetiku, izbjegavajte sintetske supstance poput raznih polimera i drugih sirovina za koje se navodi da imaju snažan učinak na kožu. Našoj koži nisu potrebne snažne supstance već one blagog i umjerenog djelovanja i upravo takve koristite u formuliranju organske kozmetike. Snažne supstance imaju sposobnost agresivno aktivirati mehanizme regeneracije u koži i nakon njihove primjene učinak se vidi brzo vidi. Međutim, takvo je djelovanje ograničenog vijeka trajanja jer dolazi do iscrpljivanja mehanizama regeneracije i koža nakon toga ponekad izgleda lošije nego prije nanošenja ranije spomenutih sirovina.

Kada nabavite sirovine, sljedeći korak je da si opremite mali kućni laboratorij gdje ćete izvoditi sve ono što je vaš kreativni um smislio i stavio na papir. Mjesto za proizvodnju treba biti čisto, kao i oprema koju koristite. U proizvodnji organske kozmetike, bilo u kućnoj radinosti ili za komercijalnu izradu, nije moguće postići sterilne uvjete. Niti je potrebno. Laboratorijsko posuđe, oprema i ambalaža trebaju biti što čišći, tehnologija izrade ispravna, sirovine trebaju biti ispravno skladištene i naravno tu je svakako i zaštita za konačni proizvod – konzervans. U izradi organske kozmetike primjenjuju se konzervansi koji nisu štetni za ljudsku kožu. Konzervans je obvezni dio svakog kozmetičkog proizvoda. Ukoliko ga ne stavite, u proizvodu će se unutar 48 sati razmnožiti bakterije i plijesni. Nikako ne želimo da takav proizvod razmazujemo po koži. Posljedice mogu biti vrlo teške – od kožnih infekcija do alergijskih reakcija, a bolje je i ne razmišljati što bi se dogodilo kada bi takav proizvod završio u oku. Za komercijalnu izradu slijedit ćete smjernice dobre proizvođačke prakse kojom je sigurnost proizvoda stavljena na prvo mjesto.

Edukacija

I konačno, da bi sve gore navedeno mogli ostvariti, potrebna je kvalitetna edukacija. U Hrvatskoj je edukacija svedena na održavanje tečajeva i radionica pojedinačnih vrsta pripravaka. Još uvijek nema cjelovite edukacije iz koje bi izašli kao educirani formulatori organske kozmetike. Za sada. Iz tog razloga u pripremi je cjeloviti program za formulatore prirodne kozmetike gdje će polaznici steći znanja potrebna za sve navedeno u tekstu. Nakon takve edukacije svaki polaznik će biti siguran da kozmetički proizvod kojeg kreira prođe sve analize i da bude osposobljen izraditi svu neophodnu dokumentaciju kako bi uspješno registriralo svoj kozmetički proizvod i konačno ga stavio na tržište Europske unije. Zašto i vi ne biste uzeli dio velikog kolača od 50 milijardi dolara spomenutog u prvoj rečenici?

 

Napisao:

Valter Ajman, dr.med.

Fitoaromaterapeut, formulator organske kozmetike